بررسی و مقایسه ی برترین 8 مگاپیکسلی های دنیای موبایل
نوشته شده توسط : لرد

 

ويژگی های دوربين عکس برداری

 

در این رقابت، با چهار پلتفرم کاملا متفاوت روبرو هستيم که سه تای آنها iOS، MeeGo، و Windows Phone هستند. سه گوشی ديگر نيز از اندرويد استفاده ميکنند. قسمت هايی از توانايی های آنها مشابه هستند، ولی تفاوت های مهمی نيز بين آنها وجود دارد.

از آنجا که بايد ويژگی های زيادی را مورد بررسی قرار دهيم، تصميم گرفتيم از يک جدول برای مقايسه استفاده کنيم.

 

همه موارد در این جدول وجود دارند. از جمله وضوح تصوير، محدوده تصوير(scenes)، تنظيمات ( ISO، sharpness، و غيره) و مواردی مثل قابليت اجرای دوربين در حالت قفل شده گوشی. اهميت این موارد، برای همه کاربر ها يکسان نيست. ميتوان افکت ها را در هنگام گرفتن عکس و يا پس از آن و توسط يک برنامه ديگر اعمال کرد. ما افکت ها را هم بررسی کرده ایم، ولی آنها در رتبه بندی نقش مهمی ندارند.

 درجدول، این موارد با جواب بله يا خير مشخص شده اند، ولی در باره جزئيات آنها توضيحی داده نشده است. هر يک از این گوشی ها، ويژگی های برجسته خودش را دارد، برای همين در مرحله اول سریعا هر يک از آنها را مورد بررسی قرار ميدهيم.

آیفون  4S کمترين تنظيمات قابل تغيير را در ميان شش گوشی دارد. شما فقط ميتوانيد تگ جغرافيايی، خط کشی منظره ياب و فکوس لمسی را فعال کنيد. ولی حالت HDR و قفل AE/AF در این گوشی در بين همه اسمارت فون ها، بهترين هستند. بنابراين، بر خلاف آنچه محيط ساده برنامه دوربين 4S نشان ميدهد، گرفتن عکس با این دوربين ميتواند با تنظيمات متنوعی انجام شود.

 

دبل کليک بر روی کليد خانه بر روی صفحه قفل شده، امکان ورود مستقيم به برنامه دوربين را برای شما فراهم ميکند.

نوکيا N9 گزينه ای برای فعال کردن منظره ياب ندارد، ولی ميتوانيد نشانگر های وضوح، فلاش، و صحنه (scene) را مشاهده کنيد. منوی تنظيمات در این گوشی از بهترين هاست. به راحتی ميتون با لمسس صفحه از آن استفاده کرد، کار با آن ساده است، و تنظيمات متنوعی را برای کاربر ممکن ميسازد.

 

Galaxy S II سامسونگ در زمينه منظره ياب قوی تر عمل کرده، زيرا ميتوانيد 4 ميانبر را برای در دسترس بودن انتخاب کنيد. در منوی تنظيمات هر گزينه ای که فکرش را بکنيد پيدا ميشود، ولی وجود منو های فرعی، و دسته بندی نامناسب منو ها ممکن است کار را برای کاربران عادی کمی مشکل کند.

 

Xperia arc S سونی اريکسون هم به شما اجازه ميدهد ميانبر هايی که در صفحه منظره ياب ظاهر ميشوند را مشخص کنيد. دسترسی به منوی تنظيمات نيز آسان است. ولی تنظيمات تنوع کمی دارند و کار با دکمه شاتر راحت نيست. امکان فکوس دستی نيز وجود دارد، اگر چه این گزينه تنها در صورتی فعال است که ثبت تصوير با لمس صفحه فعال شده باشد، يعنی با هر بر لمس صفحه، فکوس و گرفتن عکس انجام ميشود.

 

HTC Sensation XE در صفحه منظره ياب چند ميانبر اصلی را قرار داده و داری تنظيمات نسبتا کاملی است. به لطف روش جديد باز کردن قفل صفحه، ميتوانيد مستقيما از صفحه قفل شده وارد محيط دوربين شويد.

 

شرکت کننده ديگر HTC، يعنی HTC Titan امکان تنظيمات بيشتری را فراهم ميکند، ولی همه آنها در منوی تنظيمات پنهان شده اند. دکمه شاتر بسيار خوش دست و راحت است، و با فشار آن، گوشی از حالت قفل خارج شده و وارد محيط دوربين ميشود (در مدل های ديگر، ميتوان مستقيما از صفحه قفل شده برنامه دوربين را اجرا کرد، ولی ابتدا بايد صفحه را wake کنيد).

 

دوربين ها از نظر رابط کاربری با يکديگر تفاوت دارند و هر يک نقاط قوت و ضعف خود را دارند. برای همين ما به هر يک از آنها امتياز داديم تا مقايسه راحت تر انجام شود. همچنين، به هر دوربين، بر اساس امکانات آن نمره ای از 10 ميدهيم.

 

آماده به کار شدن دوربين و وقفه بين ثبت عکس ها

 

يکی از ويژگی های مثبت استفاده از گوشی به عنوان دوربين این است که هميشه همراهتان است. ولی در صورتی که آماده شدن دوربين زياد طول بکشد يا فاصله زمانی بين گرفتن 2 عکس زياد باشد، ممکن است لحظه های طلايی را از دست بدهيد.

ما زمان آماده به کار شدن دوربين ها را در دو حالت سرد (cold) و گرم (warm) اندازه گرفتيم و وقفه بين دو عکس متوالی را مشخص کرديم.

 

آیفون 4S سريع ترين دوربين را داشت و وقفه 7/0 ثانيه ای بين عکس های متولی آن واقعا تأثير گذار بود. Xperia arc S سونی اریکسون با وقفه 9/0 ثانيه ای بين گرفتن عکس های متولی توانست به آیفون نزديک شود و با داشتن warm start 1/1 ثانيه، توانست از آیفون با 1/4 ثانيه جلو بيفتد. با این حال، arc S هنگام وارد شدن به برنامه دوربين زمان زيادی ميگيرد، و از این لحاظ جايگاه آخر را به دست مي آورد.

 

عکس برداری در حالت ماکرو

 

ما بر روی عملکرد همه دوربين ها در حالت ماکرو هم يک تست انجام داديم. همه دوربين ها، موفق شدند از فاصله 5/7 سانتيمتری فکوس کنند. Galaxy S II سامسونگ توانست به اندازه 5/2 سانتیمتر بيش از بقيه دوربين ها به سوژه نزديک شود و فکوس کند.

همچنين، سطحی که در حالت ماکرو در عکس ثبت ميشود، برای هر دوربين اندازه گيری شد. وضوح تصاوير هر شش دوربين دقيقا با هم مساوی است. بنابراين هر چه سطح کوچکتر باشد، بزرگنمايی بيشتری را خواهيم داشت.

 

Galaxy S II با وجود قوی تر بودن در نزديک شدن به سوژه، نتوانست بيشترين بزرگنمايی را ارائه دهد و این مقام به HTC Titan رسيد. در این قسمت بد ترين عملکرد مربوط به Xperia arc S سونی اریکسون بود، ولی اختلاف خيلی زياد نبود، و در حدود 30% ميشد.

البته در مورد همه دوربين ها، گاهی با وجود اعلام شدن فکوس، فکوس انجام نشده بود و بنابراين ممکن است تعدادی از عکس ها خراب شوند. این مشکل معمولا هنگام استفاده از فکوس خودکار پيوسته اتفاق ميافتد.

 

عملکرد دوربین عکس برداری

 

طراحی یک دوربین دیجیتال برای گرفتن عکس های با کیفیت زمان میبرد و نیازمند تلاش زیادی است. ولی برای شرکت کننده های امروز ما، کیفیت عکس اهمیت زیادی دارد و برای همین آنها هیچ چیزی را به شانس واگذار نکرده اند.

ما هم چندین روزرا صرف ارزیابی عملکرد این دوربین ها در شرایط مختلف کردیم. برای جنبه های مختلف کیفیت عکس هر دوربین، امتیاز هایی را در نظر گرفتیم. تعدادی عکس نمونه را در اینجا ارائه کردیم که خودتان هم بتوانید قضاوت کنید، و برای نشان دادن موارد مورد نظرمان، از تصاویر کراپ شده استفاده کردیم.

در بخش های بعدی این نوشته، عکس هایی با حد اکثر کیفیت از هر گوشی را ارائه کرده ایم، ولی در اینجا در هر قسمت چند نمونه از عکس های گرفته شده با هر دوربین را کنا هم قرار داده ایم.

 

عملکرد در نور روز

 

برای ارزیابی عملکرد هر یک از دوربین ها در روز، از چهار قسمت کراپ شده از چهار عکس استفاده میکنیم. در قسمت بعد که هرگوشی جدا گانه بررسی میشود، میتوانید تصاویر کامل را ببینید، ولی حالا میخواهیم دوربین ها را با هم مقایسه کنیم.

وضوح تصویر. برای ارزیابی وضوح تصویر، باید میزان جزئیات ثبت شده در تصویر نهایی را سنجید. در تصویر A به خطوطی که زاویه های مختلف دارند، در تصویر B به بافت دیوار، و در تصویر C به عدد های روی تابلوی قیمت پمپ بنزین توجه کنید.

 

در عکس های گرفته شده با آیفون 4S خطوط سفید به شکل خط های مستقیم و واضح دیده میشوند و سطح دیوار با بیشترین حد جزئیات قابل مشاهده است. همچنین عدد ها کاملا خوانا هستند که مجموع این ها آیفون را در مقام اول و Galaxy S II را در مقام بعد از آن قرار میدهد.

 در اینجا، N9 نوکیا و HTC Titan در مقام آخر جای میگیرند (نمایش خطوط سفید به صورت شکسته در A، حذف بافت سطح دیوار در B، و نویز زیاد و ناخوانا بودن اعداد در C).

نویز و کاهش نویز. نویز در قشمت هایی از عکس که تاریک و یا دارای رنگ یکدست هستند بهتر قابل مشاهده است، به همین دلیل برای مقایسه دوربین ها از نظرنویز به قطعه عکس Dنگاه میکنیم. با توجه به شاخ و برگ درخت ها و بافت اجسام در عکس های دیگر میبینید که میتوان با هزینه از دست رفتن جزئیات در عکس ها، نویز را کاهش داد.

 

در اینجا، Galaxy S II سامسونگ تا حد زیادی نویز را حذف کرده، بدون اینکه کاهش قابل توجهی در جزئیات اتفاق بیفتد، همانطور که میبینید آسمان صاف است و برگ های درخت ها مشخص هستند. 4S با کمی نویز تشعشعی (luminance noise) درمقام دوم قرار میگیرد. Sensation XE و Titan به خاطر سطح بالای نویز و محو بودن شاخ و برگ درخت ها بازنده های این مرحله هستند.

 

محدوده دینامیک (Dynamic range). ویژگی بعدی محدوده دینامیک است که عبارت است از مقدار جزئیاتی که در عکس های گرفته شده از صحنه های با کنتراست بالا (high contrasty scenes) در روشنترین و تاریکترین قسمت های عکس ثبت شده اند. صحنه های دارا کنتراست بالا، که حاوی سایه های شدید و منابع نورخیلی روشن هستند، از چالش های جدی دوربین های تلفن های همراه به شمار میروند. در صورتی که محدده دینامیک کم باشد، دوربین ها مجبور میشوند بین جزئیات موجود در سایه و جزئیات موجود در قسمت های روشن، یکی را انتخاب کنند. بدون اینکه بدانند کدام یک برای کاربر اهمیت بیشتری دارد. ما نحوه برخورد دوربین ها با این چالش را ارزیابی کردیم و راهکار متعادل آنها در این زمینه را پسندیدیم. تصویر Cمثال خوبی از محدوده های دینامیک دوربین است.

 

نوکیا N9 در هر دو منطقه روشن و تیره کمترین مقدار clipping را نشان میدهد. آیفون 4S با مقدار کمی clipping بر روی دیوار های تحت تابش نور مستقیم به مقام دوم میرسد. Sensation XE هم در سایه و همدر قسمت روشن، جزئیات زیادی را از دست میدهد و در جایگاه آخر قرار میگیرد.

با توجه به همين تصاوير، ميتوان در مورد انتخاب نوردهی (exposure) مناسب توسط دوربين قضاوت کرد. بيشتر دوربين ها تمايل به نوردهی بيش از حد دارند، و N9 مقام اول را در زمينه کیفیت نوردهی به دست می آورد. عملکرد 4S نيز خوب است، با اینکه تا حدی افراط در نوردهی در عکس های گرفته شده با آن ديده ميشود. در این قسمت، arc S که همه کس ها را بیش از حد نوردهی ميکند، مقام آخر را دارد.

بازسازی رنگ (Color rendition). بيايید به بازسازی رنگ نگاهی بيندازيم. تصوير های A و C داری سطح های بزرگی از سه رنگ اصلی هستند.

 

در اینجا، موضوع اصلی توازن رنگ های گرم است که باعث به وجود آمدن نوعی هاله (tinge) زرد ميشود و از طريق افزایش شدت (oversaturate) رنگها ، باعث واضح تر شدن آنها ميشود.

آیفون 4S رنگ ها را دقيق (و نزديک به رنگ واقعی) نشان میدهد. در عکس های گرفته شده با Galaxy S II رنگ ها سرد تر هستند، ولی حد اقل شدت آنها بیش از حد زیاد نشده است. S II در کنار N9 درمقام دوم قرار ميگيرد. عکس های این دو گوشی داری کمی تغيير رنگ هستند (در این مورد، رنگ ها کمی گرم ترند). سه دوربين ديگر، به يک اندازه ضعيف عمل کردند و با هم در جايگاه آخر قرار گرفتند.

خلاصه

 امتياز هايی که هر يک از گوشی ها در زمينه عملکرد در نور روز گرفتند به این صورت هستند. ارزش امتياز های مختلف يکسان نيست. بنابراين نميتوان با جمع زدن امتياز های هر گوشی برنده را مشخص کرد.

 

آیفون 4S برنده این قسمت است، زيرا با وجود اینکه در همه زمينه ها بهترين مقام را نداشت، روی هم رفته بهترين عکس ها را گرفت. دوربين های ديگر در بعضی از زمينه ها از 4S بهتر بودند، ولی هيچ کدام نتونستند در کل از 4S بهتر عمل کنند.

 

عملکرد در نور کم

 

فلاش خاموش. بيايید عملکرد دوربين ها در تاريکی و بدون فلاش را بررسی کنيم. بازده فلاش های این دوربين ها با هم تفاوت دارد، که این باعث ميشود مقايسه تصاوير گرفته شده در نور کم بدون آگاهی از قابليت سنسور های آنها بسيار مشکل باشد.

 

تصاوير نمونه تنها قسمت کوچکی از عکس ها را نشان ميدهند، بنابراين عکس های کامل را هم در اینجا قرار داديم، که در صورت تمايل بتوانيد نگاهی به آنها بيندزيد.

 عکس های Galaxy S II و نوکيا N9 داری سطح بالايی از جزئيات و بدون نويز هستند. عملکرد Xperia arc S نيز خيلی خوب است، ولی کمی نويز رنگی در آن ديده lیميشود. عکس های Sensation XE در تاريکی نويز زيادی دارند، ولی در عين حال جزئيات را نيز حفظ کرده اند. و باز هم خواهر آن Titan بهتر عمل ميکند.

 

فلاش روشن. در مرحله بعد، به عملکرد فلاش نگاهی ميندزيم. سوژه نسبتا به دوربين نزديک است و تنها منبع نور فلاش LED است. نتيجه، در تصوير F نشان داده شده.

 

ميبينيد که ترکيب فلاش و سنسور در Galaxy S IIبهترين نتيجه را به همراه داشته، و عکس به دست آمده بدون نويز است (ولی در سايه ها تصوير کمی به سبزی ميزند). آیفون 4S فلاش ضعیف تری دارد، ولی جزئيات زيادی در عکس مشخص است و خبری از هاله های رنگی نيست.

 

 Sensation XE از نويز زياد (شامل نويز رنگی ) در عکس ها رنج ميبرد، ولی داری يک فلاش LED دو تايی و رنگ های بسيار دقيق است. عملکرد فلاش در N9خيلی ضعيف است و با وجود استفاده از 2 LED، نتوانست تمام صحنه را روشن کند. تصاوير گرفته شده به کمک این فلاش داری مقدار زيادی نويز و تغيير در رنگ ها هستند.

 Titan داری يک فلاش بسيار قوی است، ولی در همه عکس های آن تغيير رنگ و نويز رنگی مشاهده شد. در عکس های arc S رنگ ها بسيار دقيق بودند، ولی کمی نويز رنگی هم ديده ميشد.

در اینجا ميتوانيد عکس های کاملی که تصوير F از آنها استخراج شده را ببينيد.

 

خلاصه

وقت جمع بندی عملکرد دوربين ها در نور کم رسيده. نتایج به دست آمده خیلی به هم نزدیک هستند. با این حال، ميخواهيم Galaxy S IIرا به عنوان برنده این قسمت انتخاب کنيم، گرچه رقابت این گوشي با 4S بسيار تنگاتنگ بود. Sensation XE پس از عملکرد ضعيف در نور کافی، در این قسمت تا حدی اعتبار خودش را زنده کرد.

 

مروری بر توانایی عکاسی هر گوشی

آیفون 4S

 

در عکس های آیفون 4S مقدار قابل توجهی نويز تشعشعی ديده ميشود، با این حال جزئيات ثبت شده توسط آن از بقيه گوشی های مورد بررسی بيشتر است. هايلايت ها در عکس های گرفته شده با 4S هميشه بيش از حد روشن هستند که این باعث کاهش سطح جزئيات ميشود، ولی سايه ها بسيار خوب ثبت ميگردند.

عکس ها خيلی واضح هستند، رنگ بندی آنها دقيق و مقدار نويز آنها بسيار کم است.

 عکس های گفته شده توسط این گوشی در تاريکی داری مقداری نويز هستند، ولی سطح جزئيات آنها نسبتا خوب است. رنگ بندی عکس ها خيلی خوب است، ولی عملکرد فلاش LED ضعيف ارزيابی شد. در اینجا نمونه هايی از عکس های گرفته شده با آیفون 4S را ميبينيد.

 

 

اخبارگوشی , ,
:: برچسب‌ها: دوربین 8مکاپیکسلی-مقایسه دوربین های گوشی ,
:: بازدید از این مطلب : 668

|
امتیاز مطلب : 27
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: